От 17 до 20 март в Академията за музикално, танцово и изборазително изкуство се проведе Фестивал на китарните ансамбли със съпътстващ майсторски клас на един от най-изявените и световнопризнати български китаристи Георги Василев.
Интересът към майсторския клас на нашият гост бе много голям. В него взеха участие както камерни състави от АМТИИ, така и такива от Читалище “Хр. Ботев”, Пловдив; от НМУ “Л. Пипков” София; от НМА София. Предизвикателство за Георги Василев беше да работи с деца от различни възрасти. Въодушевен от интереса към майсторския клас той изнесе и лекция-демонстрация на тема: “Техническа подготовка на китариста”. В нея показа много интересни и полезни упражнения за развиване на пръстите – тяхната самостоятелност, ловкост и бързина.
Фестивалната програма беше насочена предимно към изява на младежки състави. Акцентът беше поставен върху китарните оркестри. Първата вечер публиката слуша китарен оркестър към НУИ “Веселин Стоянов” Русе с диригент Иван Кочев. Те представиха интересна програма с аранжименти на произведения от С. Л. Вайс, П. Й. Чайковски, Ф. Сор, А. Пиацола и др. Особено добра находка се оказа включването към ансамбъла на солиращи инструменти – флейта и обой. Втората част от концерта бе замислена като представяне на камерни ансамбли и камерен струнен оркестър. Интерпретацията на Георги Василев и Стела Динкова на Кончерто горссо № 11, оп.3 от А. Вивалди бе музикално издържана. Премиерно и успешно бе представена и една по-нестандартна комбинация на ансамбъл с китара, а именно – китара, тамбура и гъдулка. Николай Паскалев (гъдулка), Стела Динкова (китара) и Владимир Владимиров (тамбура) изпълниха пиесата “Брой до три” в аранжимент за камерен оркестър на Стоян Пауров. Акомпанира им Студентски камерен оркестър с диригент Кирил Чапликов.
Втората фестивална вечер бе посветена на другите “лица” на китарата. Поп/рок/джаз концерт на формации от АМТИИ и НБУ, София. Видяхме интересна съпоставка между две от най- елитните висши учебни заведения в България с високо ниво на професионална подготовка, каквито са АМТИИ, Пловдив и НБУ, София. Акцентът на вечерта бе поставен върху джазовите формации. Бяха изпълнени както чисто инструментални аранжименти на теми от Джо Пас, Чарли Паркър и др, така и парчета със солиращ вокал. В програмата бяха включени също авторски песни и рап изпълнения. Не бива да пропуснем да споменем високо професионалната работа и огромната заслуга за този концерт на преподавателите – Борислав Ясенов (АМТИИ) и проф. д-р Панайот Панайотов (НБУ).
Закриването на фестивала се осъществи от Китарен оркестър “Кюстендил” с художествен ръководител Иван Андонов и китарен ансамбъл “Академика” с художествен ръководител Стела Динкова. Приятно прозвучаха известни мелодии като Н. Рота “ Любовен мотив” и Ж. Пернамбуко – “Кубински танц” в една програма с Г. Фр. Хендел – “Пасакалия” и М. Понсе – “Жига”. В концерта на китарен оркестър “Кюстендил” не беше отмината и българската музика (Л. Панайотов – “Македонски песни и танци” и Сюита в 9/16”). Този ансамбъл демонстрира събрано звучене с динамични нюанси.
Китарен ансамбъл “Академика” също представи интересна програма, в която акцентът бе поставен върху танците и тяхната разнообразност. Прозвучаха “Хабанера” от оп. Камен на Ж. Бизе,

тангата “Астор е весел” от Фернандо Мийе и “Ревност” от Якоб Гаде (в аранжимент със солиращ акордеон). Премиерно бе изпълнена и пиесата “Дилмано, дилберо” на проф. д-р. Пламен Арабов.

Под акомпанимента на ритмичните аплаузи на публиката прозвуча екзотичната “Ударни” от Дат Нгуен.

В този Фестивал бяхме свидетели на универсалната роля на китарния оркестър – солираща и акомпанираща, а освен това и на възможностите, които той предоставя за жанрово разнообразие – от традиционния репертоар на Вивалди, Сор, Кост, Джулиани, през тангата на Пиацола и Гаде до етно-фолка и джаза. Открихме, че китарата успешно се съчетава с обой, флейта, акордеон, тамбура, гъдулка, саксофон и др.Фестивалът се превърна в една сцена за изява на младежки китарни формации от цялата страна. Надяваме се той да се превърне в един старт за бъдещите професионални музиканти- изпълнители.
Главен организатор на събитието бе АМТИИ, със съдействието на фондация “Огънят на Орфей”, Девин АД, НБУ София и Читалище „Братство“, Кюстендил.

Advertisements